CAUDALIE ADVIESDAG

14 feb

VERZORGINGSDAG CAUDALIE

Geniet van een gratis verzorging en advies! De ambassadrice van Caudalie komt jou graag in de watten leggen. Interesse? Maak snel een afspraak! De plaatsen zijn beperkt

 

  • Bloedneus: Wat is het en hoe kom ik er vanaf?

     In de meeste gevallen is een bloedneus, ook wel een neusbloeding genoemd, het gevolg van een gesprongen bloedvaatje in de neus. De oorzaak is dus iets wat gebeurt in de neusholte zelf, niet het omliggende gebied, wat mensen vaak denken.

    Oorzaken

    De binnenkant van de neus is bekleed met een slijmvlies dat heel dun is. Hierdoor lopen allerlei bloedvaatjes die gemakkelijk kapot kunnen gaan. Een aantal van de meest voorkomende oorzaken zijn:

    • Niezen
    • Neuspeuteren
    • Trauma op de neus, zoals een klap
    • Neuspoliepen
    • De neus te hard snuiten, bijvoorbeeld als u verkouden bent

    Ook kan een spontane bloedneus het gevolg zijn van een onderliggende aandoening, dat is heel soms het geval. Denk dan bijvoorbeeld aan een stoornis in de bloedstolling, of (aangeboren) afwijkingen van de bloedvaten in de neus. Ook kunnen bloedarmoede, leukemie of arteriosclerose een rol spelen. Als u bloedverdunners slikt, zijn frequente bloedneuzen een van de bijwerkingen waar u wellicht mee te kampen krijgt.

    Mocht u erg veel last hebben van bloedneuzen, dan is het verstandig om een neus-,keel-, en oorarts in de arm te nemen. Deze kan een nasale endoscopie uitvoeren. Er wordt dan met een klein apparaatje in de neus gekeken of er afwijkingen zijn, zodat de bron van de bloeding bepaald kan worden. Mocht de bloedneus veroorzaakt zijn door trauma op de neus, zoals een klap, dan zal er een röntgenfoto gemaakt worden om te kijken of er verder nog letsel te vinden is.

    Een bloedneus voorkomen

    Als u vaak bloedneuzen hebt, zijn er een aantal dingen die u kunt doen om de bloedneuzen te verminderen en zelfs te voorkomen. Allereerst kunt u het neus snuiten beter beperken of helemaal links laten liggen. Als u verkouden bent, haal dan liever uw neus op. Dit vermindert de druk op de neus en zal daarmee ook de bloedneuzen verminderen.

    Daarnaast is het belangrijk om de lucht in uw huis niet te droog te houden. De droge lucht kan de bloedvaatjes makkelijker doen springen. Iets dat kan helpen tegen droge lucht is bakjes water op de verwarming zetten. Het water zal verdampen en in de licht terecht komen. Hierdoor zal de luchtvochtigheid in huis toenemen.

    Een bloedneus verhelpen

    Mocht u een bloedneus hebben, dan zijn er een aantal dingen die u kunt doen om de die te verhelpen. Ga allereerst zitten en leun iets voorover. Druk zachtjes op de neus, zonder onderbreken. Door de druk vormt zich stolsel op het beschadigde bloedvaatje waardoor het bloeden zal stoppen.

  • Hoe geraak je die wallen onder je ogen kwijt?

    Hebben de feestdagen ook hun sporen achtergelaten op je gezicht? Geen nood, wij staan klaar met onze tips en tricks om die wallen onder je ogen te verbergen en te vermijden. Zo kan je stralend nieuw jaar tegemoet gaan!

    Hoe kom je aan wallen onder je ogen?

    Iedereen heeft er wel eens last van en er is nu eenmaal geen ontsnappen aan: wallen. Al dat feesten zorgt voor minder slaap en zwarte kringen onder ogen. Door dat gebrek aan slaap, een ziekte of door veel te huilen verschijnen die wallen weer snel onder je ogen. Eigenlijk zijn het geen wallen, maar opgezwollen oogleden. Maar geen paniek, deze verdwijnen of verminderen bijvoorbeeld weer van zodra je genoeg hebt geslapen. Sommige mensen hebben er langdurig last van en dit kan wijzen op een bepaalde pigmentafzetting in de huid of doordat bloedvaatjes zichtbaar zijn door de dunne huid onder de ogen. Daar kan je jammer genoeg weinig tegen doen, maar je kan de wallen gelukkig verbergen met een laagje make-up.

    Hoe ontstaan echte wallen?

    Door een ophoping van de huid en/of vet in de onderste oogleden ontstaan echte oogwallen. Bovendien kan het zowel in de bovenste als onderste oogleden optreden. Je zal het niet graag horen, maar wallen zijn een teken van veroudering. Wanneer je ouder wordt, verliest je huid elasticiteit en wordt hij slapper. Daardoor verschijnen er rimpels en plooien in je huid.

    Kunnen wallen problemen veroorzaken?

    Wallen onder je ogen veroorzaken zelden hinder, het is eerder een cosmetisch probleem. Het ziet er namelijk niet zo mooi en aangenaam uit. Maar in uitzonderlijke gevallen kunnen ze wel voor problemen zorgen. Wanneer de onderste ooglidrand bijvoorbeeld naar binnen of buiten draait, dan kunnen er wel klachten en complicaties ontstaan: zoals irritatie van het oog, ontstekingen van het slijmvlies ... Dan breng je beter een bezoek aan je oogarts om advies te vragen.

    Hoe geraak je van die lelijke wallen af?

    Je kent dat wel: er staat een leuk feestje voor de deur, maar jij zit met wallen tot aan je tenen en je geraakt er maar niet vanaf. De oplossing? Je wallen verbergen met make-up natuurlijk! Maar hoe begin je eraan?

    • Tip 1: Hydrateer je gezicht alvorens make-up aan te brengen. Een goede reiniging van je huid is dé basis voor je make-up. Op die manier breng je alles juist aan en droog je je huid niet uit. Plus, je voelt je véél frisser. Er bestaan trouwens allerlei producten om je huid te reinigen en bijvoorbeeld van een peeling te voorzien.
    • Tip 2: Slaap genoeg. Als je weet dat er binnenkort een feestje aankomt, probeer dan genoeg te slapen. Daardoor wordt de kans op wallen véél minder. Je hebt ook nog eens bakken energie!
    • Tip 3: Masseer de contouren van je ogen. Als je ogen gezwollen zijn, kan een kleine massage misschien wel helpen. Masseer voorzichtig de contouren van je ogen: begin in de binnenhoek van je oog en ga zo verder naar de buitenhoek. Ga daarna zachtjes over de contouren van je ogen en druk er intussen lichtjes op.
    • Tip 4: Leg zakjes kamille of theezakjes op je ogen. Laat de kamille- of theezakjes enkele minuten trekken, laat ze afkoelen en leg ze dan op je ogen. Grootmoedersmiddeltjes helpen altijd!

    • Tip 5: Kies de juiste fond de teint. Ga altijd voor een tint lichter dan je huid, zodat het resultaat natuurlijk blijft. Breng het product aan op een droge en propere huid. Bij voorkeur kies je best voor een foundation waar hydraterende bestandsdelen in zitten. Nog niet tevreden? Ga dan met een concealer over je wallen en voor je het weet zijn ze verdwenen (voorlopig toch)!

  • Meer energie tijdens de examens

    Wanneer de examenperiode voor de deur staat, is het belangrijk om je lichaam én je hersenen goed te verzorgen. Gezond eten, voldoende nachtrust en genoeg energie maken het studeren al heel wat makkelijker. Lees hieronder verder voor meer tips en tricks. 

    Genoeg en gezond eten/drinken

    • Vermijd zware gerechten en neem 3 lichte maaltijden per dag. Kies tussendoor als snack regelmatig iets lekker en licht zoals een potje yoghurt, een stuk fruit, een vezelkoek. Probeer dus 6 maaltijden per dag te eten, 3 gevarieerde en evenwichtige hoofdmaaltijden en 3 gezonde tussendoortjes. Op die manier blijft je energievoorziening op peil.
    • Suikerrijke voedingsmiddelen, zoals koeken, snoep en suikerrijke repen, dienen zoveel mogelijk vermeden te worden. Dit soort voedingsmiddelen veroorzaakt grote schommelingen van de bloedsuikerspiegel, met dalingen van de suikerspiegel tot gevolg, die op hun beurt het concentratievermogen doen afnemen.
    • Tijdens de blokperiode moeten de hersenen hard werken en vragen ze veel energie om de grijze cellen normaal te laten functioneren. De belangrijkste brandstof voor de hersenen is glucose, dat aangevoerd wordt door koolhydraten.
    • Pepmiddelen zoals koffie of limonades met cafeïne worden eveneens best gemeden. De cafeïne in deze dranken heeft een stimulerend effect, maar te veel cafeïne veroorzaakt slapeloosheid of irritatie.
    • Haal je energie bij voorkeur uit graanproducten zoals bruin of volkorenbrood, muesli of andere ontbijtgranen, havermout, aardappelen, deegwaren en rijst.

    • Drink voldoende water (1,5 liter per dag). Te weinig drinken kan een negatief effect hebben op je fysieke en mentale mogelijkheden.
    Een goede nachtrust en ontbijt
    • 7 à 8 uur slaap en jij en je hersenen kunnen er weer tegenaan. Als je overdag goede maaltijden eet met

      veel zetmeelhoudende producten en niet te veel eiwitten en vetten, zal je 's avonds sneller in slaap vallen. Probeer ook pepmiddelen met cafeïne een paar uur voor je gaat slapen te vermijden

    • Een goed ontbijt is essentieel, zeker de ochtend van je examen. Het is wetenschappelijk bewezen dat de intellectuele prestaties van mensen die niet ontbijten, zwakker zijn dan bij mensen die wel ontbijten. Het ontbijt voert immers een hoeveelheid energie, in de vorm van glucose, aan die de hersenen nodig hebben.

    Ontspanning

    • De beste pauze doorheen het studeren is bewegen! Een rondje gaan joggen, wandelen met de hond, badminton ... Beweging geeft een boost aan zuurstof in je hersenen en aan je concentratievermogen.
    • De ideale ontspanning na een vermoeiende dag studeren is een bad. Ook tussen het studeren is het een goed idee om een bad te nemen in plaats van een douche. Je bent meer ontspannen en je hersenen komen even tot rust.

  • Te veel eten en brandend maagzuur: dit kan je doen

    Het zijn weer die dagen van het jaar: de kerstboom staat versierd in de woonkamer, de lichtjes branden en... er is véél eten en drank. Onze maag, die dat helemaal niet gewend is om zoveel op enkele dagen tijd te moeten verwerken, kan dan reageren met brandend maagzuur. Vervelend, maar je kan het voorkomen. 

    VERGEET DE GROENTJES NIET

    Het is natuurlijk verleidelijk om de hele tijd kroketjes en lekkere stukken vlees op te scheppen tijdens het kerstdiner. Dat mag natuurlijk voor een keertje, maar let erop dat je ook voldoende groenten opschept, zo is het menu alvast wat gevarieerder en krijg je ook de nodige vezels binnen. Daar hebben je maag en darmen deugd van.

    RUSTIG ETEN EN KAUWEN

    Een goed uitgerust kerstdiner heeft niet veel nodig om een soort van schrokpartij te worden. Alles wat op tafel staat, ziet er immers fantastisch lekker uit. Maar voor je maag is het belangrijk om rustig te eten en het voedsel goed te kauwen. Op je gemak eten dus, er is vast genoeg voor iedereen!

    VERMIJD STRESS

    De eindejaarsperiode is helaas ook vaak een stressvolle periode: het is druk, je wordt op veel plaatsen uitgenodigd en er moeten cadeautjes gekocht worden. Probeer je eindejaarsagenda op voorhand goed te plannen om stress op het moment zelf te vermijden. Durf nee zeggen, ook al klinkt een feestje heel aanlokkelijk. Bouw voldoende rust in.

    NIET OVERDRIJVEN MET ALCOHOL

    Er moet uiteraard getoost worden op het nieuwe jaar. En meestal gebeurt dat enthousiast met de nodige alcohol. Niets verkeerds met een goed glaasje, maar probeer je alcohol binnen de perken te houden of goed af te wisselen met water. Je maag zal je alvast dankbaar zijn!