adviesdagen 2019

Adviesdagen 2019

Ook dit jaar hebben we een aantal adviesdagen op de kalender staan :-) We sommen ze hier even op. Als je nu al zeker wil zijn van je plaatsje, aarzel dan niet om ons te contacteren om in te schrijven. Alle verzorgings- of adviesmomenten zijn gratis!

22/2  caudalie

4/4 workshop Cent pur Cent  om 19 u ( niet individueel )

9/5 Filorga

14/6 T Leclerc

13/12 cent pur cent

  • Wat is smetvrees en hoe ga je er mee om?

    Als je smetvrees hebt, is de winterperiode echt een nachtmerrie voor jou. Mensen worden sneller ziek, wat betekent: vuile zakdoeken, snotneuzen, ... een hele hoop bacteriën dus. Maar wat is smetvrees precies? En hoe kan je deze stoornis herkennen? Dat kom je hieronder te weten.

    Wat is smetvrees?

    Smetvrees is een obsessieve compulsieve stoornis, wat ook een dwangstoornis wordt genoemd. Je hebt dan een sterke afkeer voor vuil en de bacteriën die zich erin nestelen.Om nog maar te zwijgen van mogelijke besmettingen die je ziek kunnen maken. Het resultaat? Je maakt heel de dag schoon om geen vuiltje meer te zien in je huis en soms herhaal je het zelfs meermaals per dag. Heel wat dwangmatige handelingen en gedachten komen bij smetvrees kijken, want deze stoornis 'beheerst' je leven.

    Voor mensen met smetvrees is schoonmaken zelfs niet genoeg. Ze zijn non-stop bezig met het voorkomen van bacteriën, die zich in hun hoofd razendsnel verspreiden. Natuurlijk bestaan er allerlei variaties van smetvrees, maar de angst voor besmetting blijft een vast gegeven.

    Oorzaken

    Er kunnen verschillende oorzaken zijn van smetvrees, maar de precieze oorzaak is niet gekend. Toch zijn er enkele risicofactoren bekend die de stoornis kunnen beïnvloeden: hersenbeschadiging, bepaalde psychologische factoren, erfelijkheid, een uitgelopen drang naar perfectionisme ...

    Symptomen

    • overgevoelig
    • controledwang
    • schoonmaken in een bepaalde volgorde, om nadien opnieuw te beginnen als de volgorde niet klopt
    • meerdere keren per dag douchen
    • extreem veel handen wassen
    • aanraking vermijden met voorwerpen
    • altijd doekjes op zak om schoon te maken
    • jezelf extreem hard schrobben, tot er kloven ontstaan in de huid
    • ...

    Behandeling

    Het is ontzettend lastig om te starten met een behandeling, want smetvrees is een hardnekkige angst. De stoornis beïnvloedt zowel je gedrag als je gedachten. Je angst neemt de bovenhand en creëert een afstand tussen jou en de dingen die je belangrijk vindt, zoals relaties en werk.

    Maar gelukkig hoef je niet heel je leven met smetvrees door te brengen. Je kan professionele hulp inschakelen, vaak met een succesvol resultaat. Deze hulp bestaat uit therapie, eventueel versterkt met medicijnen. Je begint best met een bezoek aan je huisarts, die je vervolgens kan doorverwijzen naar een specialist of zelf iets voorschrijft.

    Cognitieve therapie helpt het best wanneer het om dwangneuroses gaat. Daarbij wordt er besproken wat de gedachten en angsten zijn achter je smetvrees. Als je medicijnen krijgt voorgeschreven, zullen dit meestal angstremmers zijn om je angst tegen te gaan. Sukkel je daarnaast nog met depressieve gedachten? Dan kun je ook antidepressiva voorgeschreven krijgen.

  • Opvliegers bij warm weer, hoe verzacht je de klachten?

    Tijdens de overgangsjaren kan men last krijgen van opvliegers. Een opvlieger, ook wel ‘hot flushes’ of opstijgingen genoemd, is een plotseling opkomend gevoel van warmte. Soms, maar niet altijd, gaat dit gepaard met zweten en het trillen van de ledematen. 

    Symptomen

    Opvliegers zijn vrij gemakkelijk te herkennen. De opvlieger begint vaak met een warm gevoel op de borst, en breidt zich uit naar de hals en het hoofd. Meestal zakt na drie tot vijf minuten het hittegevoel weg en kan het zijn dat u het ineens erg koud krijgt. Opvliegers komen vaak op de meest ongewenste momenten. Overdag, maar soms ook ‘s nachts.

    Ook als de menstruele cyclus nog regelmatig is, kunt u last krijgen van opvliegers. Opvliegers komen echter wel het meeste voor in de periode rondom de laatste menstruatie. Als u plots last krijgt van opvliegers, kan dit betekenen dat u aan het begin van de overgang staat.

    Hoe ontstaan opvliegers?

    Als u in de overgang bent, vinden er grote veranderingen plaats in het lichaam. Vooral in de hormoonhuishouding, en dit heeft natuurlijk invloed op uw lichaamstemperatuur. Tijdens de overgang is het onderdeel van uw hersenen dat uw lichaamstemperatuur in balans houdt ontregelt, waardoor u last kunt krijgen van opvliegers.

    Als u een opvlieger heeft, denken uw hersenen dat u het plots warm heeft. Daarna registeren de hersenen kou, omdat er temperatuurverschil is. U kunt dan ook last krijgen van kippenvel en rillingen. Dit proces kan zich tot een paar keer per week tot een paar keer per dag herhalen.

    Wat kan ik er tegen doen?

    Er zijn een aantal dingen die u kunt proberen om de opvliegers te verminderen of om er beter mee om te gaan.

    • Kleding aanpassen. Als u vaak last heeft van opvliegers kan het handig zijn om meerdere lagen kleding over elkaar aan te trekken. Zo kunt u gemakkelijk iets uitdoen als u last krijgt van een opvlieger. Ook kunt u voor katoen kiezen. Deze stof is erg luchtig en kan helpen het transpireren te verminderen.
    • Niet teveel kruiden eten. Wist u dat sterk gekruid voedsel voro opvliegers kan zorgen? Probeer dus voedsel met sterke kruiden te vermijden.
    • Voorzichtig met alcohol en koffie. Cafeïne en alcohol kunnen de kans op een opvlieger verhogen. Wees u daarom bewust van de effecten van deze stoffen op uw lichaam. Kies in plaats daarvan voor cafeïnevrije en alcoholvrije varianten.

  • Dit is de juiste manier om blaren te verzorgen

    Nu de zomer om de hoek gluurt, dragen we meer open schoenen en krijgen we ook sneller blaren. Maar hoe verzorg je deze blaren nu? En mag je ze nu openprikken? Alle nodige informatie vind je hier. 

    Hoe krijg je een blaar?

    Wanneer je te krappe schoenen draagt of te lang rondloopt in gesloten schoenen, ontstaat er wrijving. De bovenste huidlaag schuift met de beweging van de schoen mee, terwijl de onderste huidlaag vrijwel stil staat. Wanneer deze wrijving wat harder wordt dan je huid gewend is, vormt er zich tussen twee huidlagen een soort kussentje van vocht. En dit noemen we een blaar.

    Kan je blaren voorkomen?

    Probeer zweetvoeten te voorkomen, want deze geven meer kans op blaren. Je kan zweetvoeten bestrijden door je voeten in te smeren met een middel op basis van aluminiumzout. Dit middel kan je gemakkelijk bij de apotheek vinden. Door je droge huid soepeler te maken, kan hij de wrijving beter opvangen. Ook bij hevige activiteiten is het belangrijk om deze langzaam op te bouwen. Ga niet intensief voetballen of tennissen, maar begin eerst rustig op te warmen. Want een vochtige huid is week en kwetsbaar, dus probeer je natte sokken meteen te vervangen door een droog paar. Bepoeder je voeten nadien eventueel met talkpoeder.

    Hoe kan je kwetsbare plekken op je huid extra beschermen?

    Probeer de wrijving te verminderen. Heb je plekjes die extra gevoelig zijn voor blaren? Dan kan je deze best afplakken met elastische fixatiepleisters of tape. Probeer dit op voorhand of net vooraleer een blaar verschijnt te doen.

    Hoe verzorg je een blaar?

    Maak je huid schoon met bijvoorbeeld jodium en ontsmet een naald door hem in een vlam te houden en te laten afkoelen. Prik nadien een twee gaatjes tegenover elkaar in de blaar, in de lengte van je voet. Zo kan het vocht er gemakkelijk uitlopen. Druk de blaar vervolgens leer en laat het velletje zitten. Waarom? Omdat je huid de beste pleister is voor een blaar. Als dit allemaal achter de rug is, kan je een pleister over de blaar kleven.

  • Hoe hou je een proteïnedieet vol?

    Een dieet volhouden is geen simpele opdracht. Je komt heel wat moeilijkheden tegen onderweg naar je doel, maar hoe blijf je gemotiveerd om door te zetten? Wij geven je enkele tips.

    Wat is een proteïnedieet?

    Als je een proteïnedieet volgt, is het de bedoeling dat je koolhydraten(suikers) en vetten uitsluit. Het hoog proteïnegehalte en het lage gehalte aan calorieën van de gerechten zorgt voor een snelle afname van de vetreserves, zonder hongergevoel of vermoeidheid met gewichtsverlies als resultaat. Met behulp van zakjes vervangproteïnen, probeer je zo weinig mogelijk koolhydraten naar binnen te spelen. De eerste dagen zijn het moeilijkst, omdat je je eetpatroon volledig omgooit. Maar om die eerste dagen door te komen, kan je bijvoorbeeld extra groentjes eten om je hongergevoel te stillen.

    Tips om je dieet vol te houden

    • Stel realistische doelen voor jezelf. De kilo's vliegen er niet op 1 week af, je moet zo'n dingen langzaam opbouwen. Begin daarom met een realistisch doel voor ogen te stellen.
    • Registreer je eetgedrag. Hou voor jezelf bij wat je allemaal eet op een dag, zo ben je extra streng voor jezelf.
    • Vind motivatie. Alleen met de juiste doelstelling en de juiste dosis motivatie, kan je bereiken wat je wil.
    • Ontzeg jezelf niet alles. Wees niet te streng voor jezelf, je mag af en toe eens zondigen. Zolang je maar niet overdrijft en niet hervalt in je slechte eetpatroon.
    • Drink veel water. Je verteert je eten beter en het geeft je een voller gevoel.
    • Eet langzaam. Hoe sneller je eet, hoe minder snel dat je een voller gevoel krijgt. Probeer ook aan tafel te eten, in plaats van voor de televisie.
    • Beweeg regelmatig. Als je gezond eet en voldoende beweegt, zal je sneller afvallen dan als je helemaal niet beweegt. Zoek een sport die je graag doet en waar je extra motivatie door krijgt.
    • Drink niet teveel alcohol. Alcohol bevat heel wat calorieën, dus probeer je gebruik te beperken.
    • Sla nooit je ontbijt over, het is de belangrijkste maaltijd van de dag
    • Probeer zoveel mogelijk thuis te eten en zelf te koken. Zo weet je exact wat je eet.
    • Weeg je niet elke dag, maar las een vast weegmoment in elke week.